Dovednosti učitele - RWCT
Ve čtvrtek dne 6. října 2016 jsme se znovu sešli ve škole s Kateřinou Šafránkovou - lektorkou a vedoucí pracovního týmu programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení (Reading and Writing for Critical Thinking) na semináři, který se týkal kritického myšlení. V průběhu semináře jsme si rozšířili své odborné znalosti a hlavně jsme si sami na sobě vyzkoušeli výuku metodami aktivního učení.
Jednotlivé metody RWCT vedou žáky k samostatné práci s informacemi – jejich získávání, třídění, zařazování do souvislostí s již naučeným … Navíc u žáků rozvíjejí i jejich sociální dovednosti – schopnost komunikace, naslouchání, spolupráce … Metody aktivního učení ve svém důsledku také umožňují žákům lépe a trvale zvládnout probírané učivo a celkově vedou ke směrování žáků k celoživotnímu učení.
Pro každou fázi učení lze použít nejrůznější vyučovací metody. Program RWCT disponuje množstvím rozmanitých metod. Model EVOKACE – UVĚDOMĚNÍ – REFLEXE můžeme aplikovat na jakékoliv učivo. Zvláště počáteční mapování toho, co už žáci o daném tématu vědí, umožňuje učiteli soustředění na důležité informace a problémy. Žáci tak nezažívají nudné chvíle při učitelově výkladu o věcech, které třeba nedávno probírali již s jeho kolegou v jiné souvislosti nebo je znají odjinud. Aktivní jsou v hodině především žáci. Učitelova činnost se pak soustřeďuje zejména do fáze přípravy na vyučování (např. musí shromáždit texty pro žáky). V samotné hodině působí pak spíše jako organizátor činností, průvodce a pomocník.